Hoe Jij Pauzeert Maakt of Breekt Je Volledige Dag en Je Productiviteit

 
Persoon in chefsoutfit houdt een warme kopje koffie vast en heeft een horloge aan.
 

“Everyone complains about "burnout," yet why aren't the high-powered people burning out as often? Is it possible to keep a fast-paced lifestyle, but at the same time never wear out, tune out, or drop out?” — Neil Patel

Is het mogelijk om te blijven presteren zonder burnout?

Ja. Het is mogelijk. Hoe? Door voldoende én de juiste pauzes te nemen.

 

Waarom zijn "breaks" zo belangrijk?

Je bent aan het werk. Na een tijdje bezig te zijn, verlaagt je productiviteit. Je krijgt dus steeds minder gedaan. Denk maar aan wanneer je tijdens het werk steeds afdwaalt naar je inbox.. Facebook of gewoon doelloos naar je scherm zit te staren.

De juiste pauzes op het juiste moment nemen zorgt ervoor dat je energie en productiviteit hoog blijft doorheen de rest van je dag.

“Taking breaks is for wimps.. said no successful person ever.” — Neil Patel

Wanneer een break nemen?

Denk aan de lesblokken op school. Steeds ingedeeld in vaste blokken. Het beste moment voor een break is gemiddeld na 52 minuten (en kan vaak ook richting de 90 minuten gaan). Vanaf een uur begint je concentratie meer naar beneden te gaan.

Uiteraard, het hangt af van:

  • Wat je doet (bureauwerk, studeren, interactie met klanten, fysiek, ...)

  • Hoe geconcentreerd je bezig bent (afleidingen, hoe je je voelt, ...)

Hoelang moet je break zijn?

Gemiddeld 17 minuten voor een kortere pauze, bijvoorbeeld elke 50-90 minuten.

Het is aangeraden om elke paar uur (2-4 uur) een langere pauze te nemen: meer dan 20 minuten (meer over technieken voor betere pauzes in een volgend onderdeel).

Wat kan JIJ dus doen?

Experimenteer met: "werk voor 50-90 minuten, neem een pauze voor 17 minuten" als startpunt. Als je merkt dat na 50 minuten aan het werk te zijn, je concentratie vermindert, neem dan al een pauze.

Als je langer kan werken, richting de 90 minuten, of in "flow" bent (in een volgend onderdeel meer over flow), doe dan gerust wat langer verder. Hetzelfde geldt voor als je al sneller een pauze denkt te moeten nemen: bijvoorbeeld als je na een halfuur al moeilijk kunt concentreren. Bekijk dan eens de Pomodoro Technique voor jouw pauze.

Er is geen "one size fits all" formule hier. Experimenteer en zie wat werkt voor jou.

Welke pauze je neemt maakt het verschil!

Niet elke break is hetzelfde. Niet elke soort pauze is goed. Opnieuw geen "one size fits all".

Wel een leidraad: doe als pauze niet hetzelfde (of iets gelijkaardig) als het werk dat je doet.

Iemand die een paar uur fysiek bezig is (een sportster, een werkvrouw), neemt beter geen pauze waarbij zij ook fysiek bezig is. Iemand die steeds bureauwerk doet, stil zit achter een computerscherm..  neemt beter geen pauze waarbij hij ook op een scherm kijkt en stil zit. Die gaat dan beter iets fysiek doen zonder technologie.

Die afwisseling van "werkactiviteitnaar "iets anders" is heel belangrijk.

Neem voldoende pauzes.

Door op de juiste momenten de juiste pauze te nemen, houd je je energie hoog, vermijd je "dipjes" en krijg je meer gedaan. Ga dus bewust met je pauze om, last ze in waar nodig, experimenteer en zie wat werkt voor jou. In volgende onderdelen gaan we dieper in op wat je allemaal als "pauze" kunt doen, welke activiteiten je tegenhouden en hoe je nu echt beter pauzeert. Stay tuned!

Zoals altijd... laat ons weten wat jij doet!

Wat doe jij tijdens je pauze?

PauzerenKevin Sanders