Hoe Ziet Jouw Ochtend Eruit? Is Je Dag Al Verpest Voor Je Begint?

 
Vrouw in formele kledij die aan haar bureay met laptop, bril en notities zit met de handen op het hoofd.
 

Hoe ziet jouw ochtend eruit?

De wekker gaat. Wat doe je? Snooze je nog even? Sta je onmiddellijk op? En wat doe je erna? Neem je je smartphone? Misschien bekijk je wel je nieuwe berichten. Of de laatste nieuwtjes op je Instagram account? Ben je direct in werkmodus? Emails checken? Of blijf je nog even liggen?

Grijp jij ook direct je smartphone?

Wist je dat gemiddeld 6 uit 10 personen tijdens het eerste halfuur van hun dag hun smartphone grijpenOnderzoek van Deloitte naar mobiele klanten en andere onderzoeken tonen dit aan. Sommigen gebruiken hun smartphone voor sociale media en berichten of ander nieuws. Anderen gebruiken het voor werk, zoals e-mails bekijken. Wat het ook is, het is destructief én het zet je onmiddellijk in een reactieve modus.

Hierdoor verspil je kostbare energie, stel je jezelf bloot aan een veelvuldigheid van stimulansen en ga je je dag slecht tegemoet.

Door je ochtend bewust aan te pakken kan je onmiddellijk meer uit je dag halen: je voelt je beter, krijgt meer gedaan én reduceert stress.

“One look at an email can rob you of 15 minutes of focus. One call on your cell phone, one tweet, one instant message can destroy your schedule, forcing you to move meetings, or blow off really important things, like love, and friendship.” 
― Jacqueline Leo

Waarom is dit slecht?

De eerste 30 minuten van je dag zijn het belangrijkst

De eerste 20-30 minuten van je dag zijn cruciaal en hebben een enorme impact op je.
Wat je tijdens die periode hoort, ziet, denkt en doet, beïnvloedt je mindset voor de rest van de dag.

Je reageert en reageert... en reageert.

Door onmiddellijk je smartphone te grijpen in de ochtend word je blootgesteld aan heel wat verschillende stimulansen en de druk die daarbij te kijken komt. Denk maar aan het openen van een email waardoor je 2 nieuwe dingen op je to do list moet zetten. Of je partner die iets vraagt voor vanavond.  Je dag neemt de controle over jou.

Je wordt overladen met informatie

Een smartphone met internetverbinding heeft veel voordelen:
- onmiddellijk praten met anderen
- het nieuws in real time volgen
- je e-mails direct lezen

De nadelen liggen hem echter in het grote aanbod aan (vaak irrelevante) informatie. Te veel informatie leidt tot information overload.

Wanneer je blootgesteld wordt aan meer informatie, zet je meer druk op jezelf. We moeten namelijk al die informatie verwerken. Door je ochtend niet af te schermen, sta je de wereld eigenlijk toe om wat dan ook jouw richting uit te sturen. Er is geen filter en je weet niet welke informatie op je te wachten staat.

Wat als je slecht nieuws krijgt? Bijvoorbeeld nieuws over een bomaanslag ver van je bed, of een celebrity die overleden is? Je bent net wakker en je stemming is al verpest.

"Maar goed nieuws is toch geen probleem?" Dat dacht je! Onderzoek toont aan dat het gemiddeld 25 minuten duurt om je focus te hervatten. Door afleidingen je ochtend (en je dag) te laten inpalmen, verlies je alleen maar.

Je maakt jezelf afhankelijk (en zelfs verslaafd)

“We are the generation capable of doing many things at once, without enjoying any of them..”
― Dinesh Kumar Biran


Door jezelf steeds bloot te stellen aan alles wat je smartphone en het internet met zich meebrengen, word je er meer en meer afhankelijk van. Niet enkel vanuit een praktisch standpunt (denk maar aan het versturen van een postduif versus een email), maar ook vanuit hoe je je voelt (zoals de "rush" die je krijgt wanneer je een nieuwe "follower" hebt).

Hoe vaker je het doet, hoe vaker je een specifiek (lees: "aangenaam") gevoel krijgt, hoe vaker je het zal willen doen. Elke keer dat je je smartphone grijpt en er een nieuw bericht is (lees: "iemand denkt aan mij") of je hebt een nieuwe reactie op een post (lees: "ik ben interessant") leidt dit tot een versterking. Gewoontes worden versterkt door ze steeds te herhalen. Herhaal ze vaak genoeg en ze maken automatisch deel uit van je dag, of het nu om een positieve of negatieve gewoonte gaat.

“A person who is interrupted while performing a task takes 50% more time to complete it and make 50% more errors.”
― David Brooks

Na een paar maanden bevind je jezelf opeens in een situatie waarbij je 10 keer per uur (of vaker) je smartphone bovenhaalt. Je neemt je smartphone wanneer je in de wachtkamer zit, in de file, tijdens het eten en wanneer dan ook. Het is nu onbewust en een gewoonte: de norm, want je ziet het iedereen overal doen. Dan moet het toch wel "OK" zijn?

Door met deze "norm" mee te gaan, krijg je minder gedaan, voel je je vervolgens slecht en vraag je jezelf af "waar ging al mijn energie naartoe?"

Hoe aanpakken?

Klein halfuurtje zonder afleidingen

Neem tijd voor jezelf, elke ochtend. Als je onmiddellijk denkt “ja, maar.. ik heb geen tijd. Er is zoveel te doen en ... (voeg persoonlijke reden toe)”. Je bent niet alleen.

Stel jezelf echter de vraag: “als ik nu een halfuurtje per dag vroeger opsta of een uurtje minder lang op het internet surf, zou ik dan geen meer tijd hebben in de ochtend?”

Leg je smartphone aan de kant. Als je je smartphone als wekker gebruikt, zet dan vliegtuigmodus op zodat er niets binnenkomt. Gebruik tools zoals Freedom (Windows, Mac & iOS) of
OFF TIME (variant voor Android) om afleidingen te voorkomen tijdens je ochtend.

"It's better to get a distraction completely out of the way before it happens. Don't give yourself the choice to decide when it does come up. Prevent it."


Wat kan ik tijdens dit halfuur doen?

Het is belangrijk om iets te doen wat jou echt ligt. Verplicht jezelf bijvoorbeeld niet om te sporten in de ochtend als je dit liever 's avonds doet. Enkele suggesties:

- lezen (fictie, educatief)
- mediteren
- sporten (intensief, gaan joggen, yoga, ...)
- ga voor een wandeling
- luister naar muziek
- speel met je huisdier

Weet je niet wat te doen? Of wat er werkt voor jou? Experimenteren is echt belangrijk om te vinden wat het best werkt voor jou. Soms kan dit moeilijk zijn. Stuur mij gerust een berichtje en samen nemen we je ochtend onder de loep. Zo kijken we naar wat je nu doet, wat er wel en niet werkt en waar we aanpassingen kunnen maken.

Creatieve en geconcentreerde 2-4 uur in de ochtend

Neem je al een halfuurtje voor jezelf en wil je verder gaan? Dat kan, zeker en vast!

Door alle afleidingen te voorkomen (of zo goed mogelijk te limiteren), kan je je ochtend gebruiken om je meest creatieve werk gedaan te krijgen. Het is aangeraden om hier de eerste 2 à 4 uur van je dag voor te gebruiken. Alhoewel dit vaak aangeraden wordt voor schrijvers, is het ook een goede methode om meer ideëen te krijgen, geconcentreerd te werk te gaan of gewoon de belangrijkste taken van je dag aan te pakken.

Het addertje onder het gras

Het klopt dat niet iedereen eenvoudig hun ochtend kan indelen, zeker wanneer je op een bepaald uur op het werk moet zijn. Het is echter wel mogelijk om je ochtend zo goed mogelijk in te delen, zelfs als je werkgerelateerde verplichtingen hebt, of kinderen. Als je thuis werkt, ideaal. Je hebt geen excuus. Indien je op kantoor zit, probeer je dag om te vormen om er het meest gebruik van te maken.

Een voorbeeld van een drukbezet persoon:

Stel dat je om 6 uur opstaat, dan een halfuurtje voor jezelf neemt. Dan je klaarmaakt voor je werk. Om 7 uur staan de kinderen op, help je met het ontbijt en breng je ze naar school. Om 8 uur laat je ze achter op school. 8 uur 30 op kantoor. Zelfs als je pas om 9 uur begint, kan je nog steeds 9 tot 11 uur gebruiken voor je meest creatieve werk of meest geconcentreerde werk, namelijk dé belangrijkste taken van de dag.

Afhankelijk van je type werk kan dit soms moeilijk zijn, zeker wanneer je collega’s hebt die dit niet respecteren.Wil je meer weten of dit proberen, maar weet je niet hoe of waar te beginnen? Contacteer mij gerust en we zoeken samen naar een aanpak die werkt voor jou, je familie én je collega’s.

Nu is het aan jou...

Volgende keer dat je die smartphone grijpt in de ochtend, denk aan de negatieve effecten dat het heeft op jouw stemming én je dag!

Weersta de verleiding, leg die smartphone aan de kant en neem wat tijd voor jezelf.

Zo sta je niet alleen sterker in je schoenen en voel je je beter, maar krijg je ook meer gedaan.

Kevin Sanders