Houden Je Gedachten Je Weg Van Succes? Wat Je Denkt is Jouw Persoonlijke Waarheid

 
Man met zwart t-shirt met de handen op het hoofd in zwart-wit foto.
 

Wat je ook denkt: het is jouw persoonlijke waarheid.

Als je zegt “ik kan het niet”, dan zal het je wellicht niet lukken. Niet omdat je het echt niet kan, maar omdat je gedachten je acties ondermijnen. Dit is hoe negatieve gedachten vaak werken.

Neem nu dit voorbeeld: 

Jennifer & Barbara zijn allebei op zoek naar een nieuwe job. 

Ze hebben een gelijkaardige achtergrond, leeftijd, kennis en ervaring.

Het enige verschil ligt hem in hun mindset: Jennifer is vaak negatief en gelooft niet in haarzelf. Veel voorkomende gedachten zijn “ik kan het niet”, “ik ben niet goed genoeg”, “misschien moet ik iets anders doen” en “waarom lukt het niet?”. Barbara, aan de andere kant, is positiever. Haar gedachten: “het zal lukken, hoe vaak ik ook moet proberen en hoe moeilijk het ook is”, “ik geloof in mezelf” en “ik geef niet op”.

Ze soliciteren beiden voor dezelfde job en worden allebei afgewezen. Daarna proberen ze voor een tweede job, een derde job... Keer op keer worden ze afgewezen. 5 jobinterviews later heeft Jennifer het opgegeven. Na het 9e jobinterview krijgt Barbara een "droomjob" aangeboden.

Het maakt niet uit of je slimmer of beter bent in wat je doet, want wanneer je opgeeft.. dan stopt het. En wat zorgt ervoor dat je niet meeloopt of komt opdagen? Je mindset én je gedachten. Je kan de job niet krijgen als je niet komt opdagen. Je kan de race niet winnen als je niet meeloopt.

“Whether you think you can, or you think you can't; you're right.” ― Henry Ford

Wat is negativiteit eigenlijk?

"Wees positief". We horen het vaak. We zien het overal: in "self help" boeken, YouTube video's, noem maar op.
Maar wat betekent het eigenlijk om negatief te zijn?

Is realistisch nadenken, vragen stellen en feedback geven negatief?

Het hangt af van persoon tot persoon. Sommigen zien het als feedback, anderen als kritiek. Wat maakt het verschil dan?

When looking for good in the world, you'll see the good. When fixating on the bad, you'll get the bad. Perspective is everything.

Negativiteit, en je mindset, beginnen eerst en vooral met jezelf. Er is geen duidelijke lijn. Het hangt allemaal af van hoe je naar de wereld kijkt.

Moet je dan altijd optimistisch zijn?

Een misbegrepen concept is dat je "altijd optimistisch" moet zijn. Helemaal niet. We hebben allemaal goede en slechte dagen. Soms hebben we deze slechte dagen zelfs nodig om alles terug in perspectief te brengen. Het verschil ligt hem echter in de mindset en mentaliteit van een persoon.

Wanneer je een glas laat vallen en het breekt, wat is je reactie?
- ga je dan externe redenen, zoals iemand die je afleidde, de schuld geven?
- vloek je op jezelf en word je boos?
- zeg je "jammer" en kuis je het op?
- of doe je iets volledig anders?

Welke reactie je ook geeft, het toont aan hoe je gedachten en gevoelens je echt beïnvloeden. Je reactie is een indicatie van je mindset

Hoe beïnvloedt het je?

Alles wat je voldoende herhaalt, wordt automatisch. Denk maar aan gewoontes, bepaalde gedachten of zelfs routines. Denk je elke keer na voor je je tanden poetst? Of wanneer je je voeten afkuist bij het binnenkomen? Doe het vaak genoeg en je onderbewustzijn neemt controle: veel van de zaken die je dagelijks doet, ben je je eigenlijk niet meer bewust van. 

Wat je dagelijks denkt, beïnvloedt je enorm. Als je de was doen als positief ervaart, heeft dit een ander effect op je dan als je de was doen als hatelijk, ergelijk en tijdsverspilling ziet. Deze gedachten beïnvloeden je mindset.

“Your beliefs become your thoughts, your thoughts become your words and your words become your actions. ” 
― Mahatma Gandhi

Wat kan je doen?

Word bewust van je gedachten

De eerste stap is om bewust te worden van je gedachten: namelijk beseffen wat je denkt. 

Stel dat je een bepaald karwei moet doen, iets wat je eigenlijk totaal niet leuk vindt, maar noodzakelijk is. Dit kan de vaatwas zijn of het huis kuisen zijn, een saaie taak op het werk, de auto onderhouden of wat dan ook. Wat gaat er in je hoofd om vóór je het karweitje doet? Kijk je er vaak al tegen op voor je begint? Misschien denk je wel "ik heb hier eigenlijk helemaal geen zin in of geen tijd voor"? Een ander voorbeeld is wanneer je een fout begaat: je laat bijvoorbeeld iets vallen en het breekt. Begin je onmiddellijk te vloeken of geraak je gefrustreerd? Of doe je iets anders?

Door hier op te letten maak je jezelf bewust. 

Ga actief tegen je gedachten in

Eens je bewust bent van wat je denkt bij een bepaalde gebeurtenis of activiteit, is het tijd om actie te ondernemen door je gedachten tegen te gaan. Hoe? Een negatieve gedachte komt naar boven, zoals bijvoorbeeld: "bah, weer de vaat doen" of "verdorie, ik heb een glas gebroken". Eerst merk je het op en vervolgens buig je het om naar "de vaat is noodzakelijk en eigenlijk.. het is wel eens goed om iets anders te doen" of "dat kan gebeuren.. niet te streng zijn voor jezelf. Ruim het op en ga verder met je dag".  Elke keer een gelijkaardige gedachte naar bovenkomt, buig je de gedachte om. Dit blijf je herhalen tot het automatisch wordt.

Win de controle over je gedachten

Eens je voldoende een gedachte ombuigt en herhaalt, wordt het automatisch en win je de controle over die specifieke gedachten. De gewoonte moet wel voldoende herhaald worden vooraleer het écht automatisch wordt. Lees meer hier over hoelang het duurt om een gewoonte te vormen. Houd er rekening mee dat je soms hervalt in oude gewoontes. Dit is normaal. Wees niet te streng voor jezelf en probeer het opnieuw. 

Dit proces doorloop je voor elke gedachte die je wilt ombuigen.  Eens je dit onder de knie hebt, zal je al snel merken dat je met een betere ingesteldheid door het leven gaat. Het glas dat je laat vallen.. zal je niet meer frusteren. De vervelende karweitjes zal je als "noodzakelijk kwaad" zien en anders aanpakken. "Ik kan het niet" zal "ik vind een weg" worden. Deze shift in attitude ligt aan de basis van iemand die slaagt versus iemand die opgeeft en faalt. 

Accountability buddy & dagboek

Je kan deze techniek toepassen op elke gedachte: of het nu gaat om een gedachte over jezelf, je partner of iets op het werk. Misschien is er zelfs een bepaalde houding of mindset die je steeds tegenhoudt (zoals onzeker zijn en niet in jezelf geloven) of laat je de reacties van anderen je te sterk raken (waardoor je aan jezelf begint te twijfelen) of word je steeds gefrustreerd (door iets wat tegenslaat of wat anderen zeggen). Wat je ook tegenhoudt, je mindset aanpakken is "the way to go". 

Enkele bijkomende tips:

  • "accountability buddy": spendeer je veel tijd bij iemand (partner, op het werk, vrienden?) waar de "negatieve" mindset vaak naar bovenkomt? Praat erover tegen hen, leg het uit en vraag of ze je er op willen wijzen wanneer je je op een bepaalde manier gedraagt.

  • gebruik een dagboek of notities om je gedachten bij te houden en vast te leggen. Zo kan je eenvoudig nagaan welke dagen beter en slechter zijn, en welke momenten het ergst zijn. 

Wie ben jij: Jennifer of Barbara?

Ga je bewust om met je gedachten of laat je ze gewoon "hun gang gaan"? Elke keer dat je een negatieve gedachte "zijn gang laat gaan", sta je de controle af aan externe factoren. De wereld smijt je namelijk in het rond en jij reageert. De volgende keer dat een bepaalde negatieve gedachte opkomt, confronteer het, buig het om en bouw je sterke mindset op.

Kevin Sanders