10 Vragen Om een Goede Consultant / Adviseur / Coach Voor Jouw Probleem Te Vinden

 
Een groep experts en consultants in formele kledij met brainstorm materiaal zoals postits en een muur voor notities op de achtergrond met laptop in de voorgrond met statistijken en bedrijfscijfers voor het financieel plan en het business plan.
 

De eerste keer dat ik met een consultant/adviseur/coach in contact kwam was jaren terug.

Ze beloofden me heel wat "fantastische resultaten" en ik, naiëf genoeg, was helemaal onder de indruk.. en kocht hun product. Al snel zag ik in dat het veel "talk" en weinig "walk" was.

Ik had er onmiddellijk spijt van en.. kreeg er weinig resultaat uit.

De volgende keren was ik redelijk sceptisch om nog iemand in te huren. Logisch toch?

Toch deed ik het. En opnieuw.. ik had het zitten. Ze beloofden me een systeem dat goed werkt, dat je helpt om jou naar je volgende "niveau" te duwen en.. dat je met hun begeleiding het ultieme succes behaalt!

Niet dus.

Ik voelde me ongemakkelijk.. en "in 't zak gezet".

Wat ik leerde:

Van nature optimistisch.. wist ik dat een paar rotte appels niet de volledige appelboom vertegenwoordigen. Ik ging op zoek en kwam erachter dat:

- er zijn heel wat mensen die beweren een goede consultant, coach of adviseur te zijn, met slechte bedoelingen. Daarnaast zijn er ook heel wat die beweren een consultant, coach of adviseur te zijn, met goede bedoelingen, maar gewoon niet gekwalificeerd zijn.

- er zijn ontzettend veel geweldige mensen: consultants, adviseurs, experts en coaches. En zij kunnen je écht helpen om meer te bereiken en je ondersteunen, maar.. ze zijn niet altijd even gemakkelijk te vinden.

Wat is het probleem?

Het probleem is te vinden in veel verschillende industrieën: er zijn amper toetredingsvoorwaarden. Je kan jezelf geen dokter noemen zonder een langdurige en intensieve opleiding. Hetzelfde geldt voor een psycholoog en andere beroepen.

Enerzijds is dit goed, want er is meer toegang. (Een diploma of certificaat is sterk in waarde verminderd). Anderzijds is dit slecht.. want.. je kan jezelf simpelweg een web designer, developer, graphic designer, marketing expert, sociale media expert, YouTube expert, ontwerpartieste, consultant, adviseur of zelfs coach noemen.

En niet iedereen die de naam heeft.. levert het resultaat.

Hoe zorg je er dan voor dat je toch goed voorbereid bent en geen “kat in een zak” koopt?

10 vragen om een goede consultant/adviseur/coach te vinden voor jouw probleem

1. Wat beloven ze je?

Steeds meer zie je advertenties en uitspraken passeren waarbij je beloftes naar het hoofd gesmeten krijgt:

  • “5000 euro in een week!”

  • “10000 euro na deze online cursus te volgen”

  • “En.. nog beter! Het is normaal ter waarde van 2000 euro, maar.. omdat jij het bent, krijg je het voor slechts.. 199,95 euro! Ja, dat hoor je goed! Dan moet je toch wel direct kopen? En snel! Want anders ben je te laat!”

Niet elke belofte is vals. Stel jezelf wel de vraag: hoe realistisch is wat ze beloven nu echt?

Klinkt het te mooi om waar te zijn? Dan is het vaak ook nét dat: te mooi om waar te zijn.

Iets opbouwen kost tijd. Soms zal het eens sneller gaan en meer meezitten, maar op het einde van de dag.. kost het tijd. Er is geen "één succes formule". Het is een combinatie van veel kleine zaken die samenkomen. En ja, de goede ondersteuning kan zeker én vast tot goede resultaten leiden. Maar als ze onrealistische beloften maken.. zeker wanneer het met geldbedragen te maken heeft, is dit al een slecht teken.

Wat kan je dus doen?

Stel vragen:

  • Wat bedoelen ze precies met die belofte?

  • Wat kan je verwachten?

  • Vraag naar wat ze al dan niet garanderen?

2. Wat zit er allemaal in hun pakket?

Vraag naar wat ze je aanbieden vóór je akkoord gaat.

Je hoort het vaak: ze beloven je de wereld.. jij gaat akkoord en dan.. heb je geen enkel idee wat je kan verwachten.

Stel vragen zoals:

  • Wat krijg jij allemaal voor je geld?

  • Welk systeem gebruiken ze om je te helpen?

  • Hoe zorgen ze ervoor dat jij behaalt wat je wilt behalen?

  • Wat doen ze als er een tegenslag is of er iets misgaat?

  • Welke garanties geven ze je?

3. Hoe gaan ze om met je vragen?

Hoe de persoon die je voor je hebt echt is.. wijst zichzelf al snel uit door hoe ze op jouw vragen reageren.

Jij hebt het recht om vragen te stellen. Zoveel je maar wilt! Ben je ergens onzeker over? Heb je een probleem met iets wat ze aanbieden? Een vraag? Een twijfel? Iets waar je verduidelijking over wilt?

Wat het ook is.. vragen stellen is nét goed. Het geeft de dienstverlener én de klant de mogelijkheid om een betere relatie op te bouwen, problemen professioneel en proactief aan te pakken, toekomstige problemen te voorkomen en samen tot een oplossing te komen. Dit kan alleen maar positief werken, voor beide partijen!

Geraken ze geërgerd of verveeld met je vragen? Of worden ze defensief? Aanvallend zelfs? Slecht teken!

4. Vraag naar hun achtergrond

Het is niet omdat je thuis brood bakt.. dat je daarom goed advies kan geven aan een bakkerij.

Stel vragen zoals:

  • Wat is hun achtergrond?

  • Wat hebben ze al allemaal gedaan dat bijdraagt tot waar ze vandaag staan?

5. Hoe open en transparent zijn ze?

We leven in een tijd van transparantie: alles is digitaal en alles en iedereen is overal. Niet transparent zijn is dan ook een slecht teken.

Wat kan je doen?

  • Zoek ze op en kijk naar hun online aanwezigheid

  • Bovendien.. kijk naar hoe open en transparent ze zijn over zichzelf

  • Heb je nog vragen? Neem contact met hen op én stel je vraag!

6. Wat is hun drijfveer?

Elke actie heeft een betekenis: kom erachter waarom zij doen wat ze doen.. en je begrijpt beter wie ze zijn als persoon.

Stel vragen zoals:

  • Waarom doen ze wat ze nu doen?

  • Hoe zijn ze ermee begonnen?

  • Wat willen ze bereiken?

7. Hoe opdringerig zijn ze?

De oude “marketing & sales” technieken waren voornamelijk gebaseerd op “push marketing”. Je duwt je product in de handen van de potentiële klant waarbij je aan haar deur aanbelt en niet weggaat tot ze koopt!

We leven niet meer in de jaren ‘90.

Je herkent het waarschijnlijk wel: iemand wil je iets verkopen, ze zijn opdringerig en laten je oncomfortabel voelen.

Dát is push marketing. En het is een slecht teken.

Wat is het verschil met andere vormen van marketing dan?

Het gevoel.

Bij de aankoop van iets.. mag je je niet slecht voelen. Dat is al een gevaarteken op zich! Hoe kan je in hemelsnaam een goede relatie opbouwen wanneer bij het aangaan van die relatie.. één partij zich al slecht voelde? Dat kan toch niet? Het werkt niet om een vriendschap op te bouwen en het werkt ook niet om een win-win relatie met een klant op te bouwen.

8. Waar ligt hun focus: transactie of relatie?

Het klopt, je kan met “push marketing” iemand forceren en dwingen om je product of dienst te kopen. Wel gaat die persoon er dan vaak een slecht gevoel of een bittere nasmaak bij hebben.

Hierbij richt de consultant/adviseur/coach zich enkel op de transactie. Ze geven er niet om hoeveel relaties ze opbouwen.. ze geven er enkel om hoeveel producten en pakketten ze verkopen of hoeveel omzet ze draaien.

In een dienstensector waarbij je ondersteuning, advies of zelfs coaching geeft, is de relatie belangrijker dan de transactie.

9. Beweren ze overal goed in te zijn?

Er is de uitspraak, in het Engels: "Jack-of-all-trades and master of none"

Betekenis: iemand die alles een beetje kan.. die kan eigenlijk niets heel goed.

Wanneer een consultant/adviseur/coach jou met elk probleem in je leven kan helpen.. dan is dat in de meeste gevallen geen goed teken. Ze specialiseren zich dus niet in één onderdeel, maar proberen een beetje vanalles (er zijn uiteraard uitzonderingen: zij die met een team samenwerken, experts raadplegen of gewoon ontzettend veel ervaring hebben).

Het is beter om iemand in te huren die specialiseert in wat jij nodig hebt.

10. Welke vorm van metrics gebruiken ze?

Bij sommige dienstverlenende beroepen is het niet altijd even eenvoudig om het resultaat tastbaar te maken of duidelijk te meten. Toch is het cruciaal om de juiste metrics te gebruiken om resultaten te meten.

Stel dat jij een consultant/adviseur/coach inhuurt: welk resultaat kan jij er dan van verwachten én hoe weet je wanneer je dat resultaat ook echt behaald hebt? Met andere woorden: hoe wordt jouw vooruitgang en jouw resultaat gemeten én bijgehouden?

Het laatste wat je wilt, is om een consultant/adviseur/coach in te huren.. en dan wanneer de dienst afgerond is, eigenlijk geen idee te hebben wat je er nu echt uitgehaald hebt omdat je het resultaat niet kan meten. Opnieuw, een slecht teken.

Met deze 10 vragen kan jij jouw zoektocht naar een consultant/adviseur/coach vergemakkelijken! Veel succes!




Kevin Sanders